Weer een week vol ervaringen! - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Josja, Els en Ellen - WaarBenJij.nu Weer een week vol ervaringen! - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Josja, Els en Ellen - WaarBenJij.nu

Weer een week vol ervaringen!

Door: Ellen, Els en Josja

Blijf op de hoogte en volg Josja, Els en Ellen

28 Oktober 2014 | Kenia, Eldoret

Lieve allemaal,

Inmiddels zien we al bijna oranje van alle wortels die we verorberd hebben, de tomaten vliegen om ons hoofd en de boontjes kennen we inmiddels ook van binnen en buiten ;) het eten is hier verder heerlijk, maar niet zo gevarieerd.

Na onze vorige blog hadden we maandag een heerlijk dagje vrij. We zijn met twee andere Nederlandse meiden, die hier zijn voor vrijwilligerswerk, naar de Chepkit waterfall geweest. Het was nog een hele belevenis om op de uiteindelijke bestemming te komen. Na een halfuurtje met de matatu bleken we verder te moeten met een pickie pickie (soort motor). Na eerst wat onderhandelen over de prijs, sprongen we met z'n drietjes achterop. Dik op elkaar gepakt begonnen we te rijden op een glibberige, modderige, bruine weg. Ondertussen konden we genieten van het mooier wordende landschap. Nadat we afgezet waren moesten we nog een stukje lopen, een halfbezopen en nogal stinkende man, die achterop bij de andere meiden zat, voelden zich geroepen om ons rond te leiden. We lieten hem maar z'n gang gaan, maar schonken niet al teveel aandacht aan hem. Plots stonden we bij de (bruine) waterval. Het was een heerlijk plekje om even tot rust te komen tot onze 'gids' gevaarlijke capriolen ging uithalen. Hij waagde zich glibberend en klauterend op de hoge rotsen om zijn mannelijkheid te laten zien. Ongerust toekijkend hebben wij genoten van de pannenkoekenlunch.
Onze heenweg was niet meer begaanbaar door de modderstromen, dus waren we genoodzaakt onze 'gids' te volgen via een ander pad (samen met een echtpaar). Na een baggerige tocht, vertelde onze 'gids' dat hij ons graag wilde voorstellen aan zijn ouders , hij woonde immers hier vlakbij. We hebben maar even duidelijk gemaakt dat we hier niet zoveel behoefte aan hadden. Gelukkig kwamen we uiteindelijk aan bij de goede weg en konden we onze weg verder vervolgen.

Nu we dit schrijven zitten we gewoon alweer in de derde week van onze stage. We kennen de afdeling al wat beter en beginnen nu ook wel te snappen hoe de dag en sommige procedures in elkaar zitten. Toch zie je dan ook steeds meer hartverscheurende verhalen, patiënten die hun materialen niet kunnen betalen, open wonden, tumoren, doorligplekken over het hele lichaam, faeces en urine waar patiënten in liggen. Je voelt je vaak machteloos, bidden is het enige wat je dan nog kan doen.

Ellen zat niet helemaal op haar plekje op de kinderafdeling, er was weinig te doen en het personeel was ook niet heel helpend. Daarom hebben we samen met Ann, ons aanspreekpunt in het ziekenhuis, afgesproken dat ze vier afdelingen ging bekijken, toen ze op de afdeling gynaecologie liep, werd er gezegd dat ze die dag nog een afdeling moest kiezen. De keus viel op de female internal ward (interne geneeskunde). Vandaag was haar eerste dag en het beviel goed!

Afgelopen zondag was het grote verjaardagsfeest van Ellen. We hebben deze dag gezellig gevierd met de andere zes Nederlandse meiden. De zelfgemaakte cakejes met chocolade waren puur genieten. En het cadeau waar Ellen het meest blij mee was, waren de speculaasjes :P

De tijd vliegt zo hier in Kenia, Volgende week gaan we 2 dagen meelopen bij de sick child clinic (eerste hulp voor kinderen), hier komen de kinderen binnen voordat ze naar de afdeling gaan. Hierna gaan we 2 dagen op de OK (theatre) meekijken, we kijken erg uit naar volgende week en zijn heel benieuwd hoe het gaat worden!

Onze uitjes proberen we wat in te plannen zodat we wat hebben om naar uit te kijken. Aanstaande vrijdag hopen we naar de Kruger farm & Kerio view te gaan. Dit is een natuurgebied met giraffes en een mooi uitzichtpunt. Maar daar laten we jullie de volgende keer van meegenieten.

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes, mailtjes en appjes, het doet ons heel goed dat jullie zo meeleven! Super :)

Liefs,
Josja, Els en Ellen

• 28 Oktober 2014 - 19:20

Rianne Lakerveld:

Hey meiden,
    Leuk om weer wat te lezen over jullie belevenissen. Wij hebben inmiddels wintertijd en het weer zal van lieverlee ook wel wat kouder worden en de dagen korter.
    Sterkte toegewenst bij alle indrukken en veel plezier met elkaar.
    Groeten Rianne

• 28 Oktober 2014 - 20:16

Wilbert:

Elke keer weer leuk om te lezen! Complimenten voor de leuke stukjes!

Groetjes vanuit het koude Holland
    Wilbert

• 28 Oktober 2014 - 22:04

Sjanie Van Santen:

Hallo Ellen, Josja, Els, wat een mooi verslag over jullie leven daar in Eldoreth. Inderdaad ook heftig voor jullie om sommige dingen mee te maken. Je wilt helpen maar het is niet mogelijk. We bidden voor jullie. Succes met de stage. Veel plezier met jullie uitstapjes. We zien de foto's tegemoet.

• 29 Oktober 2014 - 10:59

Laura:

Heerlijk verhaal weer, echt schrijftalent jullie ;)
    Leuk om zo alles een beetje bij de houden. Vooral het verhaal over de gids haha
    Veel plezier verder samen, ik kijk al weer uit naar het volgende verslag ^^

• 31 Oktober 2014 - 14:20

Janneke & Rem:

A life changing experience!
    xx

• 31 Oktober 2014 - 16:08

Josi:

Wat een fijne blog weer;)
    Jullie maken ontzettend veel mee! Die foto's zijn ook leuk!!
    eel veel plezier in het park vandaag, en doe voorzichtig;)

• 31 Oktober 2014 - 19:03

Margreeth :

hoi meiden, super wat een belevenissen op het werk en in jullie vrije tijd.
    Ik zou zeggen geniet ervan en het leuke is dat jullie behoorlijk van jullie af schrijven.
    Hoe is het weer bij jullie? beter dan bij ons..........
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    gr.

• 03 November 2014 - 15:03

Tante Sjanie Hardenbol:

Ha Els, Ellen en Josja, wat een belevenissen zeg! Gelukkig dat jullie met meer mensen daar bij die waterval waren, wat een gids zeg!
    Gelukkig hebben jullie ook echt van de natuur kunnen genieten!
    Apart hé zo'n brommer als taxi, dat hebben ze dus in Azié ook!
    Fijn dat het met werken toch ook mag gaan en natuurlijk hebben jullie daar wel heftige dingen te beleven als je eigenlijk jezelf zo machteloos kan voelen en niet verder kan helpen met wat je eigenlijk zou willen!
    Sterkte met alles en ook heel veel succes met het ondernemen, want dat leer je daar wel!
    En, ja............ daar heel ver van Nederland leer je wel speculaas te waarderen, dat is zo Nederlands!
    Echt leuk om jullie verslag weer te lezen.
    Tot het volgende verslag!
    Groetjes