Weer een kijkje in het mooie Kenia! - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Josja, Els en Ellen - WaarBenJij.nu Weer een kijkje in het mooie Kenia! - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Josja, Els en Ellen - WaarBenJij.nu

Weer een kijkje in het mooie Kenia!

Blijf op de hoogte en volg Josja, Els en Ellen

26 December 2014 | Kenia, Eldoret

Lieve mensen thuis,

Allereerst hopen we dat jullie allemaal een hele fijne en gezegende kerst gehad hebben. Het is weer een tijdje geleden sinds onze laatse blog, we zijn druk bezig geweest en de tijd vliegt, we zitten hier alweer bijna 3 maanden!

We laten de Nederlandse feestdagen zeker niet onopgemerkt voorbij gegaan en hebben we een heus Sinterklaasfeest gehad met alle Hollanders hier en zelfs met verrukkelijke pepernoten. We hadden lootjes getrokken en de mooiste gedichten kwamen boven water, ondanks dat sommige elkaar niet echt goed kenden, waren er hele creatieve creaties ontstaan! Alle souvenirs zijn langs geweest en het was een hele fijne dag met elkaar! :)

Ondertussen hebben we ook onze tussenbeoordeling gehad, die gelukkig voor ons allemaal erg positief was. Dit was toch een kleine opluchting, dat we weten dat we op de goede weg zaten. Die dag daarna waren we alweer vroeg op pad, kwart voor 5 de wekker! We gingen namelijk met Hilda, onze docenten Tineke en Addie en de vier andere meiden met twee vriendjes op pad naar Lake Baringo, het was 4 uur heen reizen en 4 uur terug, maar het was zeker de moeite waard! Het is een meer dat ieder jaar weer wat meer stijgt, wat er voor gezorgd heeft dat er al een half dorp onder water staat en je dus langs ondergelopen huizen vaart, waar alleen nog een dak boven het water uitsteekt. We zijn met een bootje over het meer gaan varen, het was heerlijk warm en een prachtige omgeving, we hebben genoten. We kwamen heel veel vogels tegen, waaronder zelfs struisvogels, nijlpaarden, krokodillen die net langs onze boot zwommen, het was heel gaaf! Daarna hebben we met elkaar soep en broodjes gegeten, het was een geslaagde dag.

Afgelopen weekend hebben we eerst op vrijdag onze haren in laten vlechten, we hebben in totaal meer als 8,5 uur gezeten en zat er bij ieder van ons 5 pakken met haar in en dat er zelfs mayonaise in je haar gestopt word :P we waren daarna een heuze bezichtiging! :) Toch ook best bijzonder, dat je 8,5 uur achter elkaar iemands haren kan vlechten! Jammer genoeg was de haarpret van korte duur voor Josja en Ellen. Josja sliep één hele nacht niet van de pijn en was toen zo chagrijnig dat ze vroeg in de ochtend verwoed begon om al haar vlechtjes eruit te halen. Ellen was er twee dagen later ook wel op uitgekeken en dus zijn alle vlechtjes ook voor haar verleden tijd. Els paradeert nog steeds trots rond met haar Afrikaanse look, en de Afrikaanse mannen moet ze van zich afslaan... ;)
Afgelopen zaterdag hebben we met enkele Nederlanders een heerlijke high tea gehouden en kerstliederen gezongen, zo kwamen we toch een beetje in de kerstsfeer, was heel gezellig! We hebben deze week 3 dagen gewerkt en hebben we gisteren kerst gevierd bij Jaap & Coby, eerst naar de kerk geweest, koffie gedronken en toen stond er een overheerlijke kerstmaaltijd op ons te wachten, we hebben echt genoten en zo hadden we echt een kerstgevoel in Kenia en dat met een heerlijk warm zonnetje en 25 graden! :)
Dan te bedenken dat we nog maar 7 officiele dagen stage hoeven te lopen, voordat we klaar zijn! We zijn nu nog druk bezig met ons patiëntveiligheidsplan en dan willen we dit gaan presenteren op onze 3 afdelingen. We hebben verder nog heel veel leuke dingen in onze planning staan, we gaan een dagje meelopen in het Plateau Mission Hospital, oud&nieuw vieren bij de vier andere meiden op het platteland, 3 dagen op safari, een dagje met de verloskundige mee en Els is ook bijna jarig :D

We wensen jullie allemaal alvast een heel mooi, gelukkig & voorspoedig 2015!

Heel veel liefs,
Josja, Els en Ellen

• 26 December 2014 - 18:26

Henri En Sjanie Van Santen:

Wat een mooi verslag van jullie belevenissen. Succes met de laatste dagen stage en geniet van alle mooie dingen die jullie meemaken.

• 26 December 2014 - 18:57

Pieter Pannekoek:

Leuk om weer wat van jullie te horen en wat een leuke dingen doen jullie daar! Heel veel plezier nog de komende weken en Gods zegen damessss... :p

• 26 December 2014 - 21:21

Marja De Vrieze:

Wat fijn dat je alles goed kan afronden en ook nog sinterklaas en kerst met elkaar kan vieren met lieve mensen om je heen. We wensen jou met je vriendinnen Gods zegen toe. Groeten ook namens Sjoerd.

• 27 December 2014 - 00:01

Wilbert:

"Els paradeert nog steeds vol trots rond met haar afrikaanse look en de afrikaanse mannen moet ze van zich af slaan." Dat vind ik nog het leukste en mooiste stukje uit jullie verslag, hahaha :)!

• 27 December 2014 - 09:08

Dennis LLLL:

Toffe avonturen dames!
    Geniet van de komende dingen in het heerlijk warme Kenia..!
    Hier is de sneuuw namelijk vanmorgen naar beneden gekomen, brrr....

• 27 December 2014 - 11:01

Adrie Bakker:

Wat een belevenissen weer.die mayo in het haar smeren lijkt me geweldig.
    Nu nog even genieten van jullie laatste stagedaagjes aldaar. Hartelijke groet

• 27 December 2014 - 11:02

Adrie Bakker:

Wat een belevenissen weer.die mayo in het haar smeren lijkt me geweldig.
    Nu nog even genieten van jullie laatste stagedaagjes aldaar. Hartelijke groet

• 27 December 2014 - 14:37

Rianne LLLL:

Hoi meiden,
    Geniet van de zonnestralen.... hier wit en nat... en koud!
    Wij beginnen te verlangen naar zomerse lentedagen!
    Geniet van alles wat je daar ziet en meemaakt.
    Het is voorbij voor je het weet.
    Leuke jaarwisseling toegewenst.

• 27 December 2014 - 15:40

Margreeth:

Hey meiden,super om jullie verhaal te lezen. Ik kan mij een beetje verplaatsen in jullie situatie,het is ook een hele belevenis,niet waar?
    Het schiet nu op en dan zijn jullie weer in het koude Holland,het sneeuwt nu..............Jullie vieren oud en nieuw in de warmte,misschien met een duik in het water??,om 24 uur.....
    Ik wens jullie een warm uiteinde en een voorspoedig 2015.
    gr margreeth

• 27 December 2014 - 19:04

Bertine En Christine:

Hee meiden,

Even een kort berichtje om te laten weten dat we aan jullie denken vanuit dit koude en kille Nederland. Zo te lezen maken jullie het goed! Geniet er nog eventjes van, wij moeten het doen met foto's en een hoog gehalte heimwee ;-)

Lieve groetjes vanuit de sneeuw.

• 27 December 2014 - 23:46

Anja Laban:

Leuk die foto met de vlechten. Josja heb je er ook een foto van?
    Tjonge daar moet je wel wat voor over hebben meer dan 8 uur stil zitten.... Speciale kapper en vond die het niet raar zulke haren, toch heel anders dan kroesharen?
    Heerlijk dat jullie allemaal een goede tussenbeoordeling hebben gehad!
    Een fijne jaarwisseling en tot skyps, liefs

• 29 December 2014 - 19:48

Arnoud En Henrieke:

He meiden,

Weer leuk om te lezen! Wat een prachtige foto's van het meer. Woooh die nijlpaarden zijn wel echt dichtbij. Prachtig. Weest trots op jullie ervaring. Doe je maar 1 keer in je leven!
    Aftellen,,, naar het nieuwe jaar maar ook naar het naar huis komen! bijna...
    Geniet er nog van daar in het mooie zonnige land.

Liefs Arnoud en Henrieke

• 07 Januari 2015 - 23:00

Coby Van Ginkel:

He dames,
    Ineens kwamen jullie weer in mijn gedachten. Schandalig dat ik niet eerder wat heb laten horen. Maar wij worden alwwer opgeslokt door de hectiek van het westen zullen we maar zeggen. Geweldig om jullie verslag te lezen. Ik ruik het gewoon allemaal weer. Ook nog de beste wensen en de Zegen van God voor 2015. Wanneer hopen jullie weer terug te komen? Ik heb nog een vraagje voor de andere dames die in Pleteau stage lopen. Op het moment dat wij daar waren was er een meisje van 18 jaar hoogzwanger. Is dat allemaal goed gekomen? Wij hebben haar een mooie gekleurde gebreide deken gegeven en voor de baby een omslagdoek. Kunnen jullie dat navragen voor mij ?
    We hopen als groep in februari bij elkaar te komen en alle herinneringen op te halen. Het was een geweldige tijd en ontzettend leuk jullie daar ontmoet te hebben. We zijn benieuwd naar jullie verdere verhalen en hopen elkaar in Holland toch weer ergens te zien. Renswoude ligt tenslotte niet ver van Ede
    Allemaal lieve groetjes Wim en Coby van Ginkel

• 14 Januari 2015 - 18:52

Henriette:

Hoi Ellen,

Wat een superverhalen komen er uit Kenia, heel veel plezier nog de laatste weken en wil je Els de groeten doen van haar vriendin Trudie?
    Ik werk samen met haar in Jemima een huis voor kinderen met special needs in Beit Jala Bethlehem, zij is daar op stage en ik werk er als vrijwilligsters.
    Vanochtend was ze bij een van de bewoners haar haren aan het invlechten en toen vertelde ik dat ik pas een foto van iemand gezien had met allemaal vlechtjes en dat die in Kenia was, nou daar is mijn vriendin Els ook op stage en die had pas ook vlechtjes.
    Hartelijke groeten uit Jeruzalem,
    Ailje en Henriëtte